Waarin ik nadenk over de vraag wat het onderwerp moet zijn van dit blog, want een writers block is ook mij niet vreemd, en daarmee meteen op één van de meest urgente problemen van mijn klanten stuit.
In de tien jaar dat ik werkte in de journalistiek merkte ik dat het nieuws letterlijk op straat lag – en nog steeds ligt. Niet-journalisten vonden dat altijd merkwaardig, want zoveel gebeurt er toch niet? Maar er gebeurt juist heel veel in je naaste omgeving, in Nederland, in de internationale wereld, in de politiek. Wat zei de Grote Cruijff ook alweer? ‘Je gaat het pas zien als je het doorhebt’. En zo is het maar net. Ik zag en zie heel veel nieuws: een nieuwe discussie, een nieuwe visie, een nieuwe woordvoerder, een nieuwe oplossing, een nieuw product. Afijn, vul zelf maar in.
En nu zou ik, als professioneel ziener van nieuws, even niet weten waar ik over moet schrijven?!
Dat voelt raar. Ik laat tientallen onderwerpen de revue passeren, die ik allemaal afschiet als niet-relevant. En ineens valt het kwartje: ik ben niet de enige die niet altijd meteen weet wat ik moet vertellen. Mijn klanten worstelen met dezelfde vraag! Ik snap ineens volkomen hoe dat voelt. En hoe tegenstrijdig het in feite klinkt. Want we zijn allemaal professionele ondernemers, die trots zijn op hun bedrijf en daarover door kunnen vertellen.
Maar wát moet je journalisten nou vertellen? Wat is dan dat nieuwswaardige verhaal over je bedrijf, visie, oplossing, onderzoek dat journalisten raakt? Trouwens, is dat wel nieuwswaardig, vraag je je misschien wel af.
Mijn advies: ga denken als een journalist. Zoek de nieuwswaarde in je bedrijf. “Maar ik ben helemaal geen journalist”, hoor ik je zeggen. Dat klopt natuurlijk. Maar je kan prima bedenken wat écht onderscheidend is aan je bedrijf, je dienstverlening, je onderzoek, of wat het ook is waar je media-aandacht voor zoekt. Nu is het woord ‘onderscheidend’ een containerbegrip. Dat moet je concreet moet zien te maken. Hoe?
Het zijn vragen waar je zelf ongetwijfeld antwoord op hebt, maar waar je door de dagelijkse dingen (je adminstratie, pc-problemen, planten water geven, kinderen naar school brengen, etcetera) het zicht op verliest. Wat voor jou vanzelfsprekend is, is dat voor anderen mogelijk helemaal niet.
“Dat mag wel eens in de krant”, denk je mogelijk. Je begint de nieuwswaarde van je bedrijf in te zien. Gefeliciteerd, je bent op de goede weg! Kom je er toch niet uit, dan help ik je graag verder!
Het e-mailadres is puur voor verificatie, deze wordt niet getoond en niet voor andere doeleinden gebruikt.